Sri lanka dag 15-17 Arugam bay till Tangalle

Arugam bay var tyvärr en besvikelse.

Hela stället handlar om surf och inget annat och eftersom det inte var säsong för det så var det helt öde. Nästan alla restauranger och guesthoses mm var stängda. Stranden var fantastiskt vacker och mycket lång och förhållandevis ren och även den öde. Det gjorde ju inte så mycket men det var heller inget gött strandhäng. Det var hett och svårt att få skugga. Arnes place där vi bodde var inte alls så majsigt som det beskrevs. Dels låg det liksom en tomt in från stranden så man såg inte barnen om de badade så vi var liksom tvungna att gå till stranden med väska varje gång vi ville bada. Rummet var sjavigt på ett ocharmigt sätt. Toaletten låg separat. Wi-fi funkade sällan och dåligt. Personalen var bakis och trött. Det var massor med mygg och hål i myggnäten. Första natten sov vi inte mycket pga hettan, de högljudda fläktarna och pga montering av våra medhavda myggnät efter att Elmo blivit sönderstucken. Vi funderade på arr försöka hitta nån annanstans att bo och vi

hittade faktiskt ett mycket bättre och billigare ställe men fick ingen kontakt med personalen och var lite mesiga så till slut bestämde vi oss för att dra efter två nätter istf fyra som vi bokat.

Första dagen badade vi en hel del under eftermiddagen och på kvällen letade vi restaurang och åt till slut dyr och inte så god mat på ett rätt mysigt ställe medan vi tittade på naturprogram på en tv.

Andra dagen morgonbadade vi och jag tog en lång prommis hela stranden bort till surfplatsen baby point, förbi alla fiskare som kommit in med sina nät. Överallt dessa vackra båtar, hungriga hundar och de svarta kråkfåglar som är överallt och män, nästan bara män. Arugam bay är strikt muslimskt så bara att vara vit och gå i vanliga kläder typ en klänning eller linne och shorts ogillas och man känner sig rätt uttittad. Många är väldigt trevliga iaf. De pratar och hejar och vinkar och frågar varifrån man kommer och småsnackar lite.

Väl tillbaka då beställde vi lite frulla på Arnes vilket tog en evighet men alla var nöjda med frukt och curd alt nutellamacka.

Vid halv elva hade vi fått dit en surfbräda och en bodyboard och gav oss ner till stranden. Elmo har fått konstiga utslag runt ögonen och hade svårt att vara i det salta vattnet. Vi körde på med bodyboarden då vågorna var lite för korta för att surfa. Efter en äcklig dyr lunch på ett stelt hotell så gav vi oss av till baby point och där gick det riktigt bra för Elmo att surfa. Många srilankeser som badade där. De är lite roliga när de badar för de har alla kläder på, jeans eller klänning eller vad som. Sen står de i täta klungor, gissningsvis som nån slags säkerhetsgrej. Många åker till stranden och går ner och bara lägger sig med sina kläder i vattenbrynet. Hela familjer kan ligga så i timmar.

På kvällen fick vi en jättefin avslutning när vi följde kannor med brinnande olja från vägen till stranden och restaurangdelen (stay golden). Peter blev nafsad av en arg hund på vägen in, det var ganska läskigt. Ägaren kom och tog hand om hunden och tog oss säkert till bordet och försäkrade sig om att vi var ok. Maten och servicen var FENOMENAL! Jag gick på rekommendation och åt vitlöksrotti med dahl och kokossambal (fräsch gegga av riven kokos, chili, lime, tomat). Så gott. Ginger beer till det. Det är väldigt ofta som restaurangerna inte säljer alkohol, men de verkar ok med att folk tar med egen. Vi har aldrig gjort det för vi hittar ju aldrig nånstans att köpa.

Till efterrätt nutellapannkaka med banan. 🙂

Idag har vi tagit en bil till Tangalle.

Chaffisen visste ett ställe vi kunde äta frukost med både inhemsk mat och western. Right… det blev äckligt ris med äckliga röror. Barna åt nada. Knappt jag heller för jag mådde illa. Vi köpte med några kex. Chaffisen frågade om vi ville åka den 15 km längre vägen vid Yala där han lovade att vi skulle se elefanter vid vägen. Visst. Vi såg en elefant som stod mitt på vägen! Coolt! Men då gasade han på järnet och bara brände förbi framför snabeln på den innan vi knappt hann reagera. Sen ville han ha extra betalt för detta… för att ta oss till vår cabana så fick vi hoppa ur bilen och ta en linfärja över en flod innan vi kunde åka vidare sista biten med tuktuk. Och det var verkligen en linfärja för det var en gubbe som drog pråmen fram i rep. Roligt. Mindre roligt att det är lika sugigt här. Vi har råkat boka in oss på ett skitställe bland div resorts. Det är 300 m till havet, men i havet går inte bada pga strömmar och sanden är för het för att vara på. Vi lämnade vårt hus med plastgolv, byggplast i taket, felkonstruerat badrum (duschen först och sen ska vattnet rinna över hela golvet ner i avloppet i hörnet på andra sidan förbi toan) och den icke engelsktalande managern och gick till första bästa resort och åt lunch. Sen gick nåt snett och vi blev ovänner vid diskussionen om vi skulle försöka byta boende och så kom det lite regn och så gick hela em och nu har Elmo 38,7 i feber så han sover medan Malte och peter gått ut för att äta.

Summa summarum: vi kommer inte komma ihåg den här delen av resan som den bästa.

Det här inlägget postades i anna, Resa. Bokmärk permalänken.