Orsak

Det är väl inte utan att en börjar läsa på lite om utmattning, för att förstå vad som hänt, vad som händer och vad som är att vänta.

Av de olika anledningarna som oftast leder till utmattning så stämmer jag inte in på särskilt många (vad jag kan se själv):

Jag lider inte av duktig-flicka-syndromet dvs jag ser ser inte att jag värdesätter mig själv geno mina prestationer, snarare än mina egenskaper. Jag känner faktiskt låga behov av att prestera, inom alla områden.

Jag är inte särskilt orolig av mig. Det enda jag egentligen oroar mig är är klimatet, men det oroar mig å andra sidan mycket. Och en del av oron är att andra inte oroar sig lika mycket, dvs de verkar inte veta särskilt mycket om det enorma hot mot mänskligheten som vi står inför. Detta är en stor stressfaktor i mitt liv, men jag har istället för att gräva ner mig i den oron agerat och engagerat mig politiskt för att känna att jag gör allt jag kan.

Maktlöshet känner jag inte. Jag är i kontroll över MIT liv pretty much Okej – ibland skulle jag inte vilja vara en morsa med huslån i oskarshamn med ett väldigt lågbetalt jobb och stora studieskulder, utan en kvinna på en biologisk station i Australien som noga ggr i vecka guidar folk på en katamaran.

Jag ser inte mig själv som ett offer, utan ser väldigt tydligt mina privilegier, som svensk, vit, hetero, medelklass, fungerande kropp, cis, fastanställd, med familj och tak över huvudet.

Krav på perfektion på jobbet – jag är okej med halvdana prestationer och har låg prestige och god självkänsla. Däremot sätter jag een ära i att vara mycket effektiv.

Jag kan känna självmedkänsla. Jag älskar mig själv, min kropp och allt det där. Jag kan till och med tycka att jag ibland hemfaller åt lite väl tycka synd om mig själv för att jag exempelvis har ont i ryggen.

Jag kan säga nej. Jag gör väldigt sällan saker som jag verkligen inte vill, eller anser mig ha tid med.

Jag tar inte saker särskilt personer. Jag har lätt att ursäkta andra om de betett sig illa mot mig och försöker fundera på orsaker till att de är assholes.

Jag unnar mig egentid och gör saker som jag tycker om.

Jag har vårdat min kropp för att hålla och verkligen prioriterat den framför mycket annat för att vara så smärtfri som möjligt. Jag tränar, yogar, äter bra, dricker lite, får dagsljus, är mycket utomhus och unnar mig mycket sömn.

Jag har inga behov av att uppvisa en perfekt fasad, ett fint hem, en fin bil osv.

Jag känner stor tacksamhet för låt jag har i livet.

Saker jag är medveten om att jag gör/inte gör som har skadat mig:

Jag lyssnar inte på min kropp och dess behov. Jag har ofta smärta i ryggen men kör på ändå. För vad ska man göra. Jag kan inte vara sjukskriven varenda dag jag har ont. Då skulle jag inte jobba säarskilt ofta och inte en enda läkare skulle sjukskriva mig heller. Du behöver i princip krypa fram till läkaren för TT sjukskrivas pga ont i ryggen.Däremot tycker jag att ja har vårdat min kropp för att hålla och verkligen prioriterat den framför mycket annat för att vara så smärtfri som möjligt. Jag tränar, yogar, äter bra, dricker lite, får dagsljus, är mycket utomhus och unnar mig mycket sömn.

Jag vilar inte eller mycket sällan.

Jag får dåligt samvete när jag vilar. Jag förknippar att vila med att vara lat.

Jag göra allting så fort och effektivt som bara möjligt.

Jag kan ha lätt att fastna i negativa tankar och är ett pessimistiskt lagd.

Ska bli spännande att se om jag ser saker annorlunda vid årsskiftet.

Det här inlägget postades i anna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

