trögo

Vissa saker har jag gett upp att fatta.

Tex hur man räknar ut vad momsen är om man har ett belopp och en moms-sats. Måste fråga varenda gång (Man delar beloppet med 1.25 om momsen är 25% och det vet jag nu för jag har det på en lapp framför mig.

Jag kan inte räkna ut det här med sommartid och vintertid och om man ska gå upp tidigare eller senare eller om man ”tjänar” eller ”förlorar” en timme.

Jag kan med nöd och näppe höger och vänster och det kommer definitivt inte spontant för mig. Jag måste verkligen tänka efter VARENDA gång.

För att inte tala om hur saker fungerar som motorer, trådlösa grejer, telefoner, musikspelare, ringklockor, högtalare, kylskåp, värmeväxlare, lampor mm mm.

 

 

Det här inlägget postades i anna. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till trögo

  1. Jessica Lindgren skriver:

    Fast är det inte ganska logiskt att om du har en summa som är 100 % + 25 % moms ska du dela beloppet med 1,25? Eller är det jag som tänker fel?

    Sommartid/vintertid kör jag med den gamla hederliga ”Man ställer FRAM utemöblerna på våren och således FRAM klockan och man ställer TILLBAKA utemöblerna i förrådet på hösten och då även TILLBAKA klockan.

    Höger/vänster kommer naturligt för mig men känner du inte liksom vilken hand du skriver med, dvs vilken som höger? Det känns ju liksom… eller?

    Hur saker fungerar… ja, det kan inte jag heller.

  2. Jessica Lindgren skriver:

    Tuff luck! Tur du är bra på så mycket annat då 🙂

Kommentera

